Het eerste drankje is van ons.
Ik was 15 jaar toen ik voor het eerst op vakantie ging met een groep vrienden. Twee grote tenten mee en 7 dagen feest op een camping in Ommen. Vlak voordat we in de auto stapten drukte mijn moeder mij een briefje van 20 in mijn hand. āHet eerste drankje is van onsā, zei ze. Ze gaf me een knuffel en zwaaide me uit.
Tot op de dag van vandaag, vele vakanties verder en inmiddels met vrouw en 3 kinderen, doet ze dit nog steeds. Niet in een envelop, niet mooi ingepakt, maar gewoon in het handje zoals alleen moeders dit kunnen. En al was het haar laatste 20 euro, geven zou ze hem.
Ik waardeer dit soort dingen enorm. Dit gaat uiteraard helemaal niet om het geld maar om het gebaar waar heel veel zorg, attentie, aandacht en gunnen in zit: liefde dus.
GeĆÆnspireerd door de actie van mijn moeder besloot ik bij srprs.me iets vergelijkbaars te testen. Ik vroeg aan ons customer service team om 20 bankrekeningnummers van reizigers die de volgende dag zouden vertrekken. Stuk voor stuk maakte ik hun allemaal 5 euro over met daarbij de tekst āhet eerste biertje is van ons.ā Alleen het doen gaf me al ontzettend veel voldoening.
Daarnaast had ik ingeschat dat als mensen net zo vaak op de app van hun bank kijken als de gemiddelde Nederlander, ze het binnen een dag wel zouden zien. Geen idee eigenlijk waarom mensen dat zo vaak doen. Ik herken mezelf er ook in... alsof er iets verandert binnen een dag. Maar goed, daar ging dit verhaal niet over.
Binnen een paar uren kwamen de eerste reacties al binnen. Mensen vonden het fantastisch. Het gebaar, de liefde die het uitstraalde, werd enorm gewaardeerd.
Dat dit soort acties werken mag duidelijk zijn. Liever vijf euro naar je gasten dan vijf euro naar de advertentiebudgetten van Google. Zo heb ik altijd in de race gezeten.
Pro tip Werk je bij een grote organisatie en zijn dit soort dingen ondenkbaar omdat je eerst het halve legal, compliance & finance team mee moet krijgen? Dan heb ik een pro tip voor je: gewoon doen en declareren. Gaat 9 van de 10x goed.